tisdag 30 december 2008

En annorlunda jul

Nu är vi hemma igen efter en intensiv semester med familjen i Thailand. Mycket har hänt där nere. Skall berätta mer i kommande inlägg. Först vill jag bara dela med mig av vår julafton som skiljde sig helt från den jul som jag är van vid att fira hemma. Hela familjen bestämde sig för att åka iväg till en ö inte långt ifrån där vi bodde på Phuket. Platsen hette Raya Island.

Tidigt på morgonen blev vi upphämtade och åkte till hamnen där en speedboat väntade för att ta oss till platsen. När vi närmade oss möttes vi av en bukt där vattnet var helt fantastiskt blå grönt och stranden kritvit. När vi klev i land väntade vår skjuts till hotellet där vi skulle bo. En traktor med släp!



Jullunchen serverades på en restaurang precis vid stranden med en fantastisk utsikt över bukten.



Flera båtar hade lagt till precis utanför stranden så att passagerarna kunde snorkla. Vattnet var så klart att man kunde se fiskarna på flera meters djup!



Stranden vid hotellet var lite lugnare än där vi steg i land med båten. Trots att det inte var alltför mycket folk erbjöds den obligatoriska massagen på stranden.



Natten spenderades i en liten bungalow som rymde en säng, en toalett och en liten garderob. Mannen som hjälpte oss att checka in talade stolt om att de erbjöd rinnande vatten och elektricitet 24 timmar om dygnet. Något som man tar för givet att det finns hemma!



Julmiddagen på kvällen intogs på restaurangen vid hotellet. Vi beställde in olika thailändska rätter och plockade från alla tallrikar. Maten var helt fantastiskt god. Min käre man som vanligtvis är kräsen när det gäller mat sa själv att han var positivt överraskad av all mat vi åt i Thailand. Något som jag blev väldigt glad för eftersom jag gärna förespråkar asiatisk mat hemma. Kanske kan det bli något besök på thailändska restauranger här hemma i framtiden för att återkalla lite minnen från vår resa?!

Hoppas ni andra hade en minst lika bra jul som vi hade. Samtidigt får jag passa på att önska er ett gott nytt år. Än är inte klockan slagen tolv så jag har fortfarande gott (?) om tid på mig att fundera över nyårslöften. Att åtminstone hitta några som går att hålla vore väl en bra sak?


Gott nytt år!

1 kommentar:

Anonym sa...

man blir verkligen avis....ser helt enkelt underbart ut!