lördag 28 juni 2008

Nytt renoveringsprojekt?

Tack alla för de gulliga kommentarer som jag får med jämna mellanrum! Besöksräknaren tickar på och börjar sakta men säkert närma sig 800 besökare. Nog för att jag säkert står för en del av antalen men allt kan jag inte ta ansvar för. Det känns verkligen superkul att ni vill ta del av det vi gör hemma.

Den senaste tiden har jag haft lust att göra allt annat än att fixa hemma. Det kan delvis bero på något som kommenterades av sambons kollega häromdagen. Han påpekade att vi hade renoverat konstant sedan nyår. Visserligen inte bara där vi bor nu, men även i vårt gamla boende som behövde slutföras inför försäljningen.

Istället har tiden ägnats åt att göra allt det andra som har försakats när tiden inte har räckt till. Men igår kände jag hur tankarna började fara runt igen. Vi var nämligen på besök hos ett par bekanta igår som bor i samma område som oss. De flyttade tillbaka in i sin tvåa för någon vecka sedan och jag hade inte sett hur den såg ut. Den är i stort sett identisk med vår men skillnaden är att de har en öppen planlösning mellan vardagsrum och kök. Vi har valt att placera tv:n mot fondväggen i vardagsrummet. Den väggen finns inte hos dem. Det kändes som en helt annan lägenhet! Den upplevdes som mycket luftigare och det kändes som att dom hade ett helt annat ljusinsläpp än vad vi har. Nu bor dom visserligen högst upp och har fri sikt framför sig, vilket vi inte gör. Men om vi skulle kunna få delar av deras ljus skulle det bli superbra.



Ändå känner jag mig lite tveksam. Jag har sett en stor fördel med att ha en vägg och det är att det döljer eventuellt kökskaos. Kraven på att hålla snyggt i köket minskar därmed. Sen så behöver jag inte heller störas av hur köket ser ut mer än nödvändigt. Som jag har nämnt tidigare så är jag inte så förtjust i färgen på kaklet och färgen på bänkskivan. Det å andra sidan går att åtgärda om man känner för det.

Ska fortsätta fundera lite på vad som skulle behöva göras och införskaffas om vi bestämmer oss för att ta bort väggen. För självklart innebär det att vi måste skaffa oss bättre förvaring eftersom vi inte kan ha kvar både sideboard och tv-bänken. Kanske ett projekt till vintern? Sambon lät väldigt tveksam när vi pratade om det igårkväll. Men vi får väl se, kanske kommer vi på att det är en superbra idé!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår ditt dilemma! Luft och ljus väger dock tugnt. Men jag kan ju säga att jag själv skulle MÖRDA för en naturlig vägg att ha TV:n mot. Vi har ju verkligen ett problem där i vårt hus. Men nu har vi pratat om att smacka igen hela trappen så att den blir "inbyggd" så att säga och kanske ha TV:n där. Allt beror dock på vår nya monstersoffa som förhoppningsvis anländer inom en inte allt för avlägsen framtid. =)

Karin i Villa Grå sa...

Halloj!

Tror du inte att det kan vara skönt att ha en vägg mellan kök och vardagsrum? Dels för att dölja eventuellt stök, som du skriver, men också för att ljudnivån blir en annan...

Fast å andra sidan gillar jag vinklar och vrår och väggar ;-)

Ha det så bra båda två!

Anonym sa...

Du har fått en utmaning av mig... =)