onsdag 11 juni 2008

Sista hjälpen?

Egentligen var det nog inte det bästa beslut vi tagit, även om det kändes så då. Vi hade precis flyttat in i vårt nya radhus och den nya altanen var på plats. Det neda som saknades var ett par nya utemöbler. De gamla hade gjort sitt och behövde bytas ut. Vi åkte flera vändor till möbelaffären och suktade. Flera bekanta hade liknande möbler, och det var så snyggt. Den nya möbelgruppen skulle passa oss perfekt. Så när rean infann sig i slutet på sommaren slog vi till. Våra nya teak-utemöbler införskaffades och gjorde några smärre hål i plånboken. Det vi inte riktigt hade tänkt på var att våra bekanta hade sina möbler under tak. Ett sådant hade vi inte hunnit få upp. Och teak är inte det mest stryktåliga material som finns.

Bordet stod ute i ur och skur i nästan två år innan vi flyttade. Redan innan hösten kom hade bordet och stolarna blivit gråa. Ett litet försök till upprättelse gav jag mig på våren därpå. Lagom snålt med olja i handen stod jag och svor över att vi inte skött om bordet bättre. Det kändes som pengarna hade kastats i sjön. Två varv hann jag med den gången vilket visade sig vara på tok för lite. I flytten velade vi och funderade på om möblemanget skulle följa med. Vi bestämde oss för att ett sista försök till räddning vore lämpligt. Dessutom hade vi inget annat att ställa ut på uteplatsen under tiden.

Så för någon vecka sedan gjorde jag ett försök. Stolar och bord slipades lite lätt innan de fullkomligt dränktes i olja. Denna gång hade jag lärt mig att flera varv krävdes för att trät skulle kunna återfå sin lyster. Se hur det blev! Inte alls lika fint som när det köptes in, men å andra sidan har det fått stå ut med en hel del. Denna sommar kommer möblerna att skötas om flera gånger. Jag lovar!





Inga blommor finns ännu på plats, men än är väl inte tiden förbi? Även om vi inte får plantera på tomten finns det möjlighet till blomkrukor och annat fint. Ljuslyktorna på bilden är en present från sambons syster med familj och passar utmärkt ute när skymningen kommer smygandes. Karin har den fina bloggen I Villa Grå. Har ni inte besökt den är det ett måste!

2 kommentarer:

Karin i Villa Grå sa...

Hej på dig Malin!

Bordet och stolarna är helt i vår smak när det är nött av väder och vind ;-)

Härligt att kika in här och att ha flera inlägg att plöja igenom. Det känns som om datorn och jag tillfälligt har gjort slut med varandra nu när det är så mycket annat att göra, inte minst utomhus.

När ni har klarat av Skansen-besöket med dina syskonbarn kanske ni vill hänga på till Grönan? Vi lämnar minstingen med hennes assistent och blåser ner, ser till att de båda äldsta får ha det superkul och blåser sedan upp till lilla Tierp igen. Har ni någon ledig dag framöver?

Inte skratta nu, men vi har blivit med husvagn... *fniss* En -88:a som ser ut att vara från 70-talet med fartränder i brunt och gulorange..! I flera år har F tjatat om husvagn och jag har kallsvettats och sett framför mig fulla vuxna som raglar runt, iförda identiska joggingoveraller i blanka konstmaterial, på campingplatser där barnen springer runt bortglömda och förtvivlade. Nu har jag börjat inse att man inte MÅSTE falla in i de rollerna och alltså står den här, vagnen. Ska bli spännande att se om det är kul eller ångestladdat att fara runt med den. Funkar det inte så säljer vi den.

Borde vi förresten skaffa joggingoveraller i brunt och gulorange till hela familjen, så att vi matchar vagnen? *funderar*

"A piece of cake" kom med oss hem samma dag som jag satt och bläddrade i ditt ex. Inspirerande och underbara bilder! *gillar*

Ha det så bra och hälsa bror min!

Ann-Catrin sa...

hallå där!
vet du jag tycker det är snyggare när möbeln blivit lite grå så där...
ha det gott i midsommarveckan
kram A-C