tisdag 14 oktober 2008

Kvinnligt nätverk

Vi kvinnor är alldeles för dåliga på att stötta varandra, det var den frasen samtalet i fredags inleddes med. Jag hade blivit uppringd av en kvinna, VD för tre aktiebolag, som pratade om att hon ville starta upp ett kvinnligt nätverk där kvinnor i karriären ville dela erfarenheter och kontakter med varandra. Jag blev medbjuden på en första träff och nappade så klart. Efteråt skulle vi diskutera framtida samarbeten där båda våra erfarenheter och yrkeskunskaper skulle kunna tas tillvara.

Igår var jag där. Gissa om jag blev förvånad och irriterad när jag insåg att detta så kallade "kvinnliga nätverk" handlade om pyramidspel där vi intalades att vi skulle kunna tjäna enorma pengar på att sälja produkter, samt genom att värva och utbilda nya personer som i sin tur ska sälja dessa varor. Självklart skulle jag få bonus på det som alla andra under mig sålde.

Jag blir förbannad över hur man faktiskt väljer att utnyttja affärskontakter till denna typ av verksamhet. Jag kommer definitivt inte vilja samarbeta med den här kvinnan framtiden utan tycker att det intryck hon gav mig var väldigt oseriöst. Framförallt gjorde det mig upprörd att hon hade bjudit dit sina anställda som hamnade i någon slags intressekonflikt där de var tvungna att förhålla sig till att hon var deras chef samtidigt som de inte ville ta del av det hon nu försökte dra in dem i.

Usch!

Så där, nu har jag fått skriva av mig lite...

1 kommentar:

Anonym sa...

Men GUUUUD vad hemskt!!! Det där är verkligen förkastligt! Jag FATTAR inte att sånt där fortfarande går hem. Har folk inte LÄRT sig??? Och fy vad oprofessionellt att göra så där. Rent och skärt lurendrejeri tycker jag!