lördag 25 oktober 2008

Mot mörkare tider...

Man skulle egentligen kunna tro att jag syftar på något annat än vad jag egentligen gör med tanke på hur det ser ut i världsekonomin för tillfället. Varje dag på Svenska Dagbladets näringslivsdel pryds framsidan med hur nattsvart allt är. Men jag har bestämt mig för att ignorera det, iallafall för en stund.

Det jag egentligen syftade på är hur mörkret kommer smygande allt tidigare på dagarna nu när vi går mot den senare delen av året. Det märks framförallt inne hos oss just nu. Bristen på ljuskällor blir så påtaglig när det är mörkt ute redan runt sextiden. I somras pratade vi om att köpa en lampa som skulle hängas upp ovanför köksbordet. Det tog ett tag innan vi kom överens om vilken lampa vi ville ha. Strax efter det sattes tavlan upp på den grå väggen i köket. Det var där någonstans vi stannade upp. Lampan vi hade tittat på var rätt stor och skulle troligtvis skymma större delen av tavlan, så sambon blev plötsligt väldigt osäker.

Men nu vill jag minsann ha en lampa. Vet inte vilken det blir men någon ska vi sätta upp inom inte alltför snar framtid. Får jag drömma fritt skulle gärna någon av nedanstående lampor finnas i mitt kök. Gärna den röda lampan som heter PH50 av Louis Poulsen, som precis har släppts i nya jubileumsfärger. Jag ser framför mig det nya köket i vitt med svart kakel och denna röda lampa. Japp, jag drömmer fortfarande och jag vill vara lite orealistisk en liten stund till. Lampan går lös på närmare 5000 kr så det är inte riktigt aktuellt. Även lampan till vänster om den röda skulle gärna få hänga i mitt köp. Även den är från Louis Poulsen och kostar en slant.









Mer troligt blir det en lampa lik denna till vänster. Inte fel den heller. Framförallt är den mer plånboksvänlig vilket är bra om jag vill ha en kökslampa inom de närmaste åren...
Nu ska här letas lampor!
Kram Malin








4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina lampor du har valt ut!
Kram Sandra

Anonym sa...

Jag skulle också vilja ha burken för tvättmedel. Den är både snygg och praktisk! Kram Sandra

Anneli sa...

Louis Poulsen har många snygga lampor. Jag tycker det är roligt att dom har nya färger till den klassisk Ph lampan.
Jag måste fråga om du vet om eran Stor och ståtlig är en raskatt och i så fall vilken. Jag fick frågan gällande våran katt men jag vet inte. Gissar på Turkisk angora men det är en gissning.

Anonym sa...

Jomen jag gillar tyglampan. Den håller på att bli en modern klassiker. Och en billigare variant... Men ett tips är att kika på Ljushuset.se Om det inte var där du redan hade varit och tittat för jag vet att dom har jättemånga Poulsenlampor där. =)