söndag 9 november 2008

Shoppingförbud

Det hålls hårt i plånboken här hemma numera. Bilen behövde nya däck, den ska servas, vi ska på semester. Ja, det finns helt enkelt många hål att stoppa slantarna i. Men det är ju när man vet att man inte får handla som man ser alla fantastiskt fina saker som man bara vill ha! Det är nästan så man hör hur sakerna ropar efter mig. Farligt, men trots det kan jag inte hålla mig ifrån att titta. För nu har butikerna fyllts med rött, guld och vitt. Det är tydligt att vi närmar oss jul och jag blir som ett barn på nytt. Jag verkligen älskar december med adventsfika, luciatåg, julbord och paketinslagning. Helst av allt skulle jag vilja pynta hemma i mängder, baka lussebullar och pepparkakor, göra julgodis, ha en uppesittarkväll då vi skriver julklappsrim till alla paketen. Paketen vill jag ska se så vackra ut som man ser i tidningarna. Den bilden har jag i huvudet inför varje jul. Tyvärr stämmer sällan verkligheten överens med bilden.

Istället upptäcker jag i slutet på november att det redan är första advent, letar fram alla julsaker, upptäcker att glödlampor har gått sönder i adventsstaken. Bestämmer mig för att köpa nya lampor, veckan går, andra advent är här. Hinner kanske slänga ihop en sats med lussebullar. Tredje advent inser jag att bullarna är slut eftersom sambon har ätit dem till frukost. Jag köper en mängd ingredienser till julgodis baket, varav hälften får slängas eftersom jag inte hann göra allt jag tänkt mig. Lovar mig själv att i god tid inhandla årets julklappar, men står där i affären tillsammans med alla andra den 23 december. Slänger ner lite julpapper i korgen och får tag på klassiska etiketter som inte matchar med pappret. Sen sitter vi hemma sent på kvällen och slår in paketen i all hast eftersom jag envisats med att göra det själv istället för att de i butiken skulle göra det. När paketen sen är inslagna är klockan alldeles för mycket för att vi ens ska orka tänka på rim. Sambon blir nöjd över beslutet eftersom han egentligen inte har lust att rimma. Efter julafton tänker jag alltid att nästa år, då ska jag börja i tid.

På min önskelista i år finns den här lampan med. Jag vet inte exakt vart jag skulle hänga den men det problemet löser jag gärna om lampan skulle finnas i något av paketen jag öppnar!

Sitter och klurar på vart jag fann lampan någonstans. Det är svårt att önska sig något som man inte vet vart den går att köpa. När man dessutom inte vet vad lampan heter blir det extra svårt...

Hoppas ni har haft en bra helg!

Kram Malin

5 kommentarer:

Anneli sa...

Ja det är en snygg lampa. Den heter Ice och säljs bl a av designonline.se. Vi får hoppas att tomten kommer med den. Ha en bra vecka.

Anonym sa...

Inte visste jag att du bloggade, härkommerjag få massvis med bra inrednings tips!
Is Great

Anonym sa...

Ha, ha! Du lyckas verkligen beskriva det exakt gumman... Precis så där är det hemma hos oss också. Och i år fattar jag inte hur jag ska orka pyssla till jul efter att ha dragit lasset med Eriks 30-årsskiva... Ångrar grymt att vi inte åkte upp till Jämtland i år istället! *s*

Anonym sa...

Erik? Du menar Scrooge... Jag tror inte han är så intresserad. *asg* Fresten... Jag är lite lätt oorganiserad... Visst skulle ni komma?

Anonym sa...

Jamen absoluuuuuuuuuut! *nickar frenetiskt* Preciiiiiiiis så är det. Men du... Lycka till i elljusspåret i ösregnet då... Moahahhaaaaa!