lördag 20 juni 2009

Seattle

Seattle var en av de sista utflykterna vi hade inplanerat på USA vistelsen. En fredag eftermiddag satte vi oss i bilen och påbörjade vår lilla utflykt som skulle ta ca 5 timmar i bil. Det hade det nog gjort om vi inte hamnat i fredagsrusningen i flera städer på vägen dit. Vi kom dit lite senare än planerat och hann med en middag på kvällen innan vi trötta återvände till hotellet.
På lördagen strosade vi runt i shoppingområde, besökte fiskmarknaden, gick på Underground tour och besökte Starbucks. Dock inte den allra första Starbucks som faktiskt finns här. Vi glömde helt bort det och en annan fick servera det vi önskade oss.


(Seattle downtown)

Seattle är en trevlig stad men inte alls lika spännande och vacker som San Francisco. Ändå var det något speciellt jag gillade med den. Kanske att den var lite mindre än de flesta städer och att det var smidigt att ta sig runt i kärnan. Eller så var det en kombination med den historia som staden har. Vi var på deras Underground tour som är en guidad tur i det gamla Seattle. I slutet på 1800-talet brann delar av Seattle ner och de bestämde sig för att höja gatunivån så att andra våningen på husen skulle bli framtida gatuplanet. Turen bjöd på en väldigt intressant historia och vi fick gå i delar av de gamla gatuplanet för att se hur det såg ut och veta hur de gjorde för att höja staden. Helt klart värt ett besök även om platserna vi besökte inte var det mest spännande utan snarare var det historien som berättades på vägen.

Innan det var dags att bege sig tillbaka till Oregon på söndagen hann vi med ett besök uppe i Space Needle. Där bjöds vi på en 360 graders utsikt över Seattle. Det är alltid något speciellt med att se städer från ovan men jag tyckte nog att de var väldigt duktiga på att ta betalt för detta besök. Inte alls värt pengarna för det lilla som ingick, tycker iallafall jag.

(Space Needle)

Min vistelse är slut för denna gång och även om det alltid är skönt att få komma hem så ångrar jag inte att jag tog beslutet att åka iväg. Det har varit otroligt givande och det gav mig mer än vad jag hade vågat hoppats på i jobbväg. Väldigt positivt med andra ord! Nu däremot väntar sommar och så småningom även lite semester. Härligt!