tisdag 30 juni 2009

Semestertempo

Det är med blandad takt som inläggen skrivs för tillfället, eller egentligen har det nog varit så den senare delen av våren. Men jag tror jag låter det vara så ett tag framöver, iallafall tills lusten faller på lite mer och tills dess att vi får tid att få ordning på saker här hemma. Nu när solen skiner ute sker det inte många knop här hemma. Listan på saker som "måste göras" växer sig allt längre trots att jag försöker få undan lite här och var. Jag försöker att inte stressa upp mig över det, utan istället se det som att jag inte behöver vara sysslolös vid eventuella regniga dagar framöver.




De vita gardinerna i vardagsrummet byttes ut mot paneler i turkost, brunt och grönt. De passade perfekt in till soffan, kuddarna och färgen i köket! Tänk vad bra det kan vara med ett besök hos mamma ibland :D

Jag lovade att dela med mig av receptet på jordgubbstårtan vi åt på midsommar. Superenkelt och gott! Tänk på att tårtan måste frysas i 3 timmar innan den går att servera.

Rabarberglasstårta med marinerade jordgubbar (ca 16 bitar)

1 pkt havrekakor (ca 16 st/175 g)
75 g smör
300 g frysta jordgubbar
2 msk florsocker
1 dl koncentrerad rabarbersaft
juice och finrivet skal av en välskrubbad citron
1 liter vaniljglass
Till servering
½ liter färska jordgubbar
½ dl koncentrerad rabarbersaft
några kvistar mynta

Mixa havrekakor och smör till en pajdeg i matberedare. Klä en kakform med avtagbar kant med degen. Låt en den gå upp en bit på kanten. Ställ in degen i frysen.

Mixa de frysta jordgubbarna med florsocker, rabarbersaft, citronsaft och citronskal. Lägg sedan i glassen och mixa allt till en slät smet. Fyll pajformen med glassmeten, täck med plastfolie och ställ in i frysen ca 3 timmar.

Ta fram glasstårtan en stund innan serveringen för att den ska hinna tina lite. Marinera de rensade jordgubbarna med koncentrerad rabarbersaft och dekorera sedan tårtan med jorgubbar och mynta.

Receptet kommer från Laga Lätt som för övrigt brukar ha en massa smarriga recept!


6 kommentarer:

Iben sa...

MEN vad fint med gardinerna i vardagsrummet! passar verkligen perfekt och tar upp färgerna från båda rummen. KUL när man hittar precis det som fattas, detta var pricken över i!!

Anna Caroline {Design Studio 210} sa...

Ahh va roligt med recept. Ska verkligen prova att baka denna någon dag. Men får bli till mamma, min huby tycker inte om jordgubbar hehe:)

Se till att njuta av sommaren nu :D Vi vet ju alla att den inte varar lång hehe. En vecka kvar med jobb...åh vad skänt. Ska ni fara någonstans?

Ja vet det har varit jätte få inlägg i våras. Vet inte riktigt....har varit tvungen att "hitta" mig själv. Kändes som jag liksom tappade bort mig själv lite mellan alla flyttar.

Men hoppningsvis nu så rullar det på lite med mer blogg och mer inspiration.

I höst är det ett frågetecken fortfarande. Måste verkligen ha jobb, men vi får se hur det blir med allting. Vill ju forstätta att plugga men allting är så himlans dyrt.Måste köpa nya böcker, rit pennor och en skrivare....:) Time will tell...

Hur har du det?

Ha en trevlig dag.....kram kram

jagochmitthem sa...

Det är bra, njut av sommaren!

Fina gardiner.

Kram Annette

Carina - inspirera sa...

Åh så ljusigt - jag gillar verkligen turkost! Det gör mig glad helt enkelt :)
Kramen.

Iben sa...

Jag har testat receptet på glasstårtan: SÅ god!! Uppsakattades av barn, vuxna och i synnerlighet tonåringarna!
TACK!

Twelve sa...

МФУ, Цветной принтер сканер, Цифровой копир, Цветное лазерное МФУ, Чёрно-белое МФУ

МФУ, Цветной лазерный принтер, Цветной принтер сканер

МФУ Konica Minolta, МФУ цветное Konica Minolta, Полноцветное МФУ Konica Minolta

МФУ Kyocera TASKalfa, Кассета подачи бумаги Kyocera, Дополнительный приемный лоток на МФУ

МФУ Ricoh, Цифровой копир Aficio, Цветное лазерное МФУ, Цветное мфу лазерное Ricoh Aficio