söndag 17 maj 2009

San Francisco highlights

Jösses vad det blev en hel del bilder fotade i San Francisco. Det tog sin lilla stund att gå igenom och se vad vi fick till med kameran. Denna gång hade vi även med det extra objektivet som gjorde det möjligt att zooma in saker på längre avstånd. Alldeles utmärkt visade det sig eftersom det finns mängder av utkiksplatser med fantastisk utsikt lite varstans i stan.

Jag tror vi lyckades hinna med att se nästan alla sevärdigheter som fanns. För första gången hade vi dessutom fått tag på en reseguide med mycket information om alla stadsdelar som fanns. Som vanligt känns avstånden på kartan väldigt korta medan verkligheten är en helt annan. Vi gjorde ett smart drag och investerade i sk 3 day pass, vilket innebar att man fick åka obegränsat med tåg och bussar under 3 dagar. Tur det, annars hade vi inte alls hunnit med att se det vi hade planerat. Vi var bland annat ut på Golden gate bron, besökte Alcatraz, var på de Young museum i Golden gate park, besökte Alamo square, åkte cable cars och mycket, mycket mer.

Alcatraz är ett gammalt fängelse som ligger på en ö ca 15 minuters båtresa från San Francisco. Idag är det en nationalpark som har guidade turer och berättar om fängelset. Säkert har de flesta av er sett, eller åtminstone hört talas om, filmen "Flykten från Alcatraz" som är baserad på en sann historia. Ofta kan dessa utflykter vara en besvikelse eller att man känner sig något så nöjd. Faktiskt så var både jag och maken väldigt nöjda med besöket. Man fick en guidad tur med en sk bandspelare som tog ca 45 min. Den var riktigt bra! Sen var det tyvärr ganska mycket folk så stundtals var det trångt vid de platser man skulle stanna till och kolla lite extra på.

Fångvaktartornet på Alcatraz


En annan sak som är rätt känt är den krokiga gatan vid Lombard street. Rätt häftigt faktiskt men stackars de som bor där. Massor av människor som står utanför och fotograferar och bilar som köar för att få åka en sväng i backen!

Lombard Street

Backar finns det mängder av i den här stan. Denna bild är tagen på California Street.

California Street


De kända cable cars som tar en uppför flera av backarna. Den mest kända som åker vid Powell street hade konstant kö vid påstigningsplatsen. Vi hade inte lust att spendera flera timmar i kö för att trängas på en vagn så vi valde att hoppa på den som gick vid California Street. Där slapp vi trängseln men fick ändå njuta av utsikten uppifrån.

Cable car

Någon som känner igen denna bild kanske? Vanligt motiv för vykort och även känt från vissa TV-program har jag fått veta.

The painted ladies vid Alamo square

Något jag verkligen uppskattade med San Francisco var den charm som fanns nästan genomgående i stan. Inga direkta höghus utan små charmiga hus i olika färger och i olika stilar.


Till sist, det kanske mest kända landmärket, Golden Gate Bridge! Vi promenerade ut trots att det blåste kallt och vi inte riktigt var klädda för kylan. Att stå vid ena pelaren och titta rakt upp var häftigt. Helt otroligt vad hög den bron är!


Puh, det blev ett långt inlägg denna gång. Hoppas ni orkade ta er igenom hela vägen hit!

10 kommentarer:

Anneli sa...

Låter helt underbart jag blir så sugen på att också få uppleva San Francisco på nära håll. Verkligen fina bilder du har tagit.
Ha det bra.

Anna sa...

Vad härligt! Nu fick jag återuppliva lite gamla USA-minnen. Golden gate missade vi tyvärr när vi var där. Men det är en annan historia!

Carina - inspirera sa...

Vilken härlig resa...och vilka härliga bilder!
Ni har verkligen tagit vara på tiden...så mysigt!
Tänk vad dagarna går fort - ni är snart tillsammans igen ;)
Kramen.

Iben sa...

Härliga bilder, man blir helt klart sugen på att åka!

karola sa...

Åh...längtar tillbaks när jag ser bilderna,ja visst är 'Alcatraz ett häftigt ställe att besöka...ruggigt häftigt, turen är så levande också med bandspelaren...

SF är i mina ögon den vackraste staden i världen ???...med reservation för alla städer jag inte känner till :)

så toppen att komma hem om 4veckor...då får du hela goa svenska sommaren också! hinner du med någon mer resa innan, har du varit i La?

jagochmitthem sa...

Jättekul att se bilderna. Jag blir sååå sugen på att åka dit.

Kram Annette

kardemumma sa...

Jag blir såååååå avis på dig.
Du måste ju få se så mycket och ofta. Ingår detta i ditt jobb eller?
Kul för dig att få insupa så mycket fantastiskt på dina resor.
Ha det gott!
PS. Jag shoppar tyvärr lika friskt trots mina inköp till butiken.
Kramar C

karola sa...

Seattle känns lite som sverige tycker jag...var utlånad att jobba där ett par gånger :) mycket regn var det när jag var där och mycket svensk och norsk byar...
Kan tro det skall bli kul att komma hem och få pyssla lite igen...borta bra men...? ha det gott

Petra C sa...

Vilka bilder! Jag känner igen flera av vyerna från när jag själv var där för... hmmm... funderar... sjutton år sedan. HJÄLP! Är det sant? Shit vad gammal jag är!

Petra C sa...

Jag måste ha varit typ tio år. Det skulle bli en bra summa på in ålder. Hahaha.