måndag 19 maj 2008

Nytt läge

Har precis titta på programmet Nytt läge på Tv3 och är så inspirerad! I dagens program hjälpte de ett par som köpt en 40-tals villa med STORT renoveringsbehov att fixa med kök och vardagsrum. Det är sällan som jag köper hela det koncept som inredarna har, även om jag kan tycka att de lyckas bra. Men denna gång hade jag nog kunnat flytta rakt in. I vardagsrummet rev de bort en stor del av ytterväggen och ersatte med stora skjutdörrar så att det gick att öppna upp ordentligt mot trädgården. Ljusinsläppet blev fantastiskt! Dessutom gjorde det något så vågat som att måla golvet i turkost.

Sällan ser det väl så enkelt och smidigt ut att genomföra stora renoveringsprojekt som i inredningsprogram på tv. En annan som försökt sig på vet iallafall bättre... Å andra sidan har man oftast inte en hel armé av kunniga hantverkare som erbjuder sig att fixa iordning ens hus utan kostnad. Inte brukar det heller springa en inredare löst hemma som planerar och kommer med tips. Fast om man tänker efter, hur kul vore det om allt var tipptopp redan när man flyttade in utan möjlighet att sätta sin personliga touch på det hela? På ett sätt underbart, men på ett annat sätt väldigt tråkigt!

Helgen ägnades åt en hel del saker. Bland annat fick vi lite ordning på röran på hatthyllan. Jag har tidigare visat före och efterbilder på hallen. Men då hade vi inte satt upp hatthyllan ännu. Den har visserligen suttit uppe ett tag nu men i helgen inhandlades korgarna ovanpå.


Hatthyllan är inköpt på Stalands möbler och är av märket Høigaard design. Korgarna köpte vi på Stockhome.




Vi fick dessutom äntligen upp nyckelskåpet som hittills har huserat ovanpå hatthyllan. Den följde med från förra boendet men vi hade lite svårt att bestämma exakt var den skulle sättas upp eftersom vi velade mellan att ha nyckelskåpet eller vår kära vägglampa där. Skåpet har nu fått sin plats och nu återstår att hitta en lämplig vägg till lampan.

Kram Malin

3 kommentarer:

Radhusdrömmar sa...

Tack för den snälla kommentaren hos mig! Jag såg också programmet igår, det var mycket snyggt :-) Fast jag är lite skeptiskt till det turkosa golvet, även om det var lite coolt, så tror jag man tröttnar på det.

Ha det gott!
/Johanna

S o F sa...

Kommer ihåg att du haft bilder från hallen tidigare när ni hade målat svart och tapetserat.

Den där tapeten som ni valt är bara helt SUPERläcker!

Så effektfull! Snyggt!

Varma hälsningar!

Anonym sa...

Jamen det ÄR ju så där! Och jag och Erik kom inte iväg vare sig innan vi fick barn eller nu. Och nu känns det att vi behöver det. Vara ensamma med varandra. Och inte behöva laga middag eller plocka undan efter den eller diska etc. Sätt dig med almanackan och boka in en lite trip på en gång för tusan! Just DO it! *s*