söndag 25 maj 2008

På besök i Östersund

Hela förra veckan försvann i ett nafs och det kändes knappt som jag hann göra något annat än att jobba och sova. Men nästa vecka ska förhoppningsvis bli lite bättre.

Vid fyra tillfällen under våren har jag och en kollega varit iväg på kurs i Östersund. Senaste gången var i torsdags och fredags. Under dessa tillfällen har vi haft möjligheten att strosa runt i stan och kolla in alla små mysiga inredningsbutiker som ligger längs gågatorna. Hur det kommer sig att så många mindre butiker har öppnat där vet jag inte, men det är precis sådant som jag gillar. Det är kul att slippa de stora kedjorna för en gångs skull!

En av mina absoluta favoriter är Moas Skafferi som ligger på Storgatan. Dom säljer flera av dom kända märkena som ex Eva Solo, Menu, BodaNova, Rosendahl, Saga Form, Rörstand, Stelton m.fl. Dessutom är de en av de få butiker som jag har sett är återförsäljare till det danska märket Erik Bagger som vi upptäckte på vårt besök i Köpenhamn förra året. Framförallt har de bestick som är riktigt snygga. Moas skafferi har numera även en webbutik för oss som inte har vägarna förbi Östersund så ofta.



En annan butik som är värd att nämna är Inspiration. Jag hade tidigare aldrig hört butiksnamnet men det visade sig att de är en kedja som finns på flera ställen i landet. Bla i Vällingby utanför Stockholm. Även den butiken säljer liknande märken men har lite annorlunda sortiment.




Den här karaffen från Eva Solo måste jag införskaffa någon gång. Jag gillar det stilrena och enkla med den. Karaffen finns i två storlekar och säljs på flera butiker. Vem vet, den kanske förgyller mitt hem innan sommaren är slut?




En annan sak som jag har varit ute och letat efter är självvattnande krukor. Jag inbillar mig att det är perfekt till färska örter för att få dem att leva lite längre än tre dagar. Det blir så dyrt annars... Den på bilden ovan är från Eva Solo. Rätt dyr om man vill köpa fler än en kruka men jag gillar den! Kanske har någon av er tips på vart jag kan hitta andra självvattnande krukor?


Igår blev vi äntligen av med den extra soffgruppen som stod i vårt vardagsrum så nu känns det kul att få fixa iordning igen hemma. Vi ska försöka få upp lite hyllor, tavlor och speglar under dagen. Lovar att visa fler bilder hemifrån inom kort.

Kram Malin

(Bilder från Moas skafferis hemsida)

1 kommentar:

Anonym sa...

Östersund ÄR en supermysig stad verkligen! Men om du har vägarna förbi Norrköping, Västerås eller Linköping så gå in här och shoppa loss. Se till att ha mycket pengar i plånboken bara... SÅ mycket fina sake! http://www.nordik.se/