lördag 31 maj 2008

A piece of cake

Med jämna mellanrum infaller det som jag kallar min romantiska dröm av livet. Ni kanske har en egen sådan och vet vad jag menar? I mitt fall handlar det om att jag står i mitt fantastiska kök, fåglarna kvittrar, solen skiner och jag har en känsla av frihet. Ofta sammanfaller detta med programmet, eller reklamen om programmet, Leilat bakar. För henne ser bakningen så enkel ut och hon mer eller mindre bara slänger ihop det ena bakverket efter det andra. Sen när det dukas upp ser alla så glada ut. Så när jag såg hennes nya bakbok kunde jag inte låta bli. Den anlände i brevlådan förra veckan och invigdes i torsdags.






Jag måste erkänna att jag hade lite svårt att bestämma vad jag skulle börja med. En tårta på tordagskvällen kändes lite väl ambitiöst, småkakor kändes inte så kul. Istället blev det en klassiker, kärleksrutan/mockarutan. Kärt barn har många namn...

Denna blev en lyxigare variant av det traditionella receptet som iallafall jag har sprungit över många gånger tidigare. I kaksmeten skulle det vara betydligt större mängder smör, ägg och socker än vad jag är van med. Dessutom skulle det spridas över lite knäckchoklad innan kakan ställdes in i ugnen. Glasyren gjordes på grädde, kaffe och mörk choklad. Det blev riktigt gott och kändes verkligen som det var lite lyxigare.




Sambon är supernöjd över att jag bakar kakor åt honom eftersom han fullkomligt älskar sådant. Men nackdelen är att vi endast är två som kommer att stoppa i oss detta, och vem behöver det när badsäsongen är nalkandes? Fika någon?

5 kommentarer:

Ann-Catrin sa...

Godkväll!!

vad roligt att du lämnade ett avtryck hos mig så jag hittade till din fina blogg!!

vad härligt levande du skriver... och vad smarrigt med moccarutor.. Leilas recept är verkligen något extra!

Kram A-C

Anonym sa...

Hej Det här är mitt första besök på din blogg, och vad ser jag en kopia av våran katt den stora & ståtliga. Måste nog göra ett inlägg om våran katt så du får se likheten. Fin blogg tycker backebo.blogg.se

Anonym sa...

Men hallåååå! Ni flyttade väl inte till en lägenhet utan frys hoppas jag?? Sånt där är ju PERFEKT att ha i frysen och plocka fram och glassa med när det kommer besök en regnig dag. =) Jag stod och fingrade på boken senast igår när vi var och handlade men istället så kom jag hem med ett litet mirakel för 39:- som hette Muffins och kakor. Och jag vill verkligen baka VARJE recept så jag måste nog ställa till med storkalas snart... *s* Och det där med middagen EFTER midsommar låter som en alldeles underbara idé gumman. Det var ungefär så tongångarna gick hemma hos oss också. Börjar faktiskt bli lite orolig på RIKTIGT för min karl. =/

Anonym sa...

Jag kommer gärna över på en fika i juli. Då kan du få baka nya mockarutor. :)

Anonym sa...

Ja, den boken ser så mysig ut. Jag känner igen mig med bakningen men nu när det blir sommar kommer ofta många fikagäster och då är det bra att ha hemma.