måndag 27 april 2009

Kakel, glas eller bara enkelt målat?

Vi går i ideliga kökstankar. Köket vi har nu smälter inte riktigt in i den stil vi har (vilket är en av anledningarna att det finns en begränsad mängd bilder från den delen av lägenheten). Trots att vi har pratat igenom den blivande köksrenoveringen känns det bara som att vi stampar på samma ställe. Vi kan liksom inte bestämma om vi vill sätta upp kakel, ha en glasskiva eller bara köra på en slät målad yta bakom diskbänken. Så där någonstans står vi fortfarande 6 månader senare. Det gäller ju att inte göra något förhastat, eller hur ;)

Köket är hyfsat nytt så vi vill bara genomföra en budget renovering, dvs byta ut det kakel som sitter uppe samt byta bänkskiva. Köket kommer fortfarande vara vitt i sin helhet, och vi lutar åt en svart laminat bänkskiva. En annan sak vi funderat på är om vi ska behålla en del av bänkytan som diskbänk, likt vi har idag. Däremot är de klassiska diskbänkarna inte så snygga. Jag har fått veta att det finns raka diskbänkar, dvs utan droppskydd. Men med tanke på hur dyra de vanliga diskbänkarna är vågar jag knappt gissa på vad den snyggare varianten skulle gå lös på. Det kanske någon av er har koll på?



(Kök från Vabene)

Här kan man urskilja hur det ser ut med släta väggar istället för kakel. Vad tycker ni? Hur skulle ni har gjort om ni fick välja, eller vad har ni valt att göra ni som redan har renoverat köket?

3 kommentarer:

Frida sa...

Vi är ju mitt i uppe i en köksrenovering, kan man nog säga.. Fast den har blivit väldigt utdragen då det har varut mycket problem. Vi gjorde en helrenovering där vi köpte allt från Kvik i stort sett, förutom golv och glas. Vi har en svart bänkskiva som är ca 1,5 cm tjock och är gjord av något som heter kompositlaminat. Vi har ingen "diskbänk" dels för att vi inte har bänkyta för det och dels för att vi tyckte att det var snyggare utan. Materialet som bänkskivan är gjord av är mycket slitstarkt och man kan behöver inte vara så rädd för fläckar och annat.. Vi har glas med en snygg och diskret mönstrad tapet bakom istället för kakel. Och ja, det riktiga glaset är inte uppe än, men vi tror att det kommer bli riktigt bra.

Det man främst ska tänka på om det har suttit kakel på väggen innan och man ska sätta upp en tapet är att underarbetet ska vara väldigt bra gjort. Vi har misslyckats lite med det. Vi trodde att det var bra men sen när tapeten satt uppe och det lyste lampor på väggen såg man att det inte var riktigt så bra som vi trodde.

Jag ska så fort köket är klart lägga upp bilder på det ;)
Kram Frida

Elisabeth sa...

Vet du... Att jag är så glad att vi redan har gjort köket och att jag inte behöver tänka på det på ett litet tag nu... *s* Det är ändå en så stor grej så jag förstår att ni ältar. Och älta på för tusan!!! Det SKA man göra, så att man är säker. Man har ju oftast inte råd att göra om köket på samma sätt som du tapetserar om ett sovrum t.ex

Anneli sa...

Jag ville ha glasskiva men det ville inte gubben min. Hans vilja gick igenom eftersom vi har hörnspis med en inbyggd hylla i hörnet och det skulle inte gå ha med glasskiva.
Angående diskbänk så kan det vara en ide att fråga på en lokal rostfri plåtverkstad vad de ska ha för att göra en diskbänk som är anpassat precis efter erat önskemål. Det rådet fick jag av en som har beställt diskbänkar på så vis till två olika kök. Det hon också sa att det var bra om det är en liten förhöjning vid kant. Man kan ha bara en liten lutning på ca 3 mm ytterst och som börjar ca 2cm ifrån kanten runt hela så att man slipper blöta fötter och golv. Jag hoppas du förstår min beskrivning.
Kramar