måndag 6 april 2009

Utflykt - Portland

Under makens besök här i veckan har jag fördelat dygnet mellan jobb, kvalitetstid med maken och en del utflykter. I lördags styrde bilen mot Portland som är en av de större städerna i Oregon. Egentligen visste väl ingen av oss någon om Portland men med några tips i bagaget gav vi oss iväg på en liten bilutflykt.

Första tipset var att åka mot Washington Park och sedan ta oss upp på Skyline drive. En snirklig serpentinväg som ledde oss upp, högt upp till en härlig utsiktsplats. Vi såg stan och de magnifika bergen i bakgrunden. Tyvärr hade jag bara med mig orginalobjektivet till kameran vilket jag ångrade djupt när jag insåg att bilderna inte alls fångade det ögat gjorde (eller kan det bero på mina bristande fotokunskaper må tro?).



Vi hade en otrolig tur med vädret den dagen. Solen sken och människor trängdes på uteserveringarna och i stadens parker.


Portland är delad i två delar av floden Willamette river, som faktiskt även rinner förbi staden där jag bor. Stora broar binder samma de båda delarna. Denna var både till för biltrafik och tågtrafik där både den övre delen och under delen av bron användes.


Dessa rosablommande träd återfinns över hela delstaten. Fantastiskt vackra! Däremot är jag lite osäker på vad de egentligen är, körsbärsblommor kanske?


Nästan varje stad har sitt eget lilla Chinatown, så har även Portland. Här var lyktstoplarna rödmålade till skillnad från den övriga delen av staden.




Här finns även en helt gigantisk bokaffär som heter Powells bookstore. Den ser inte alls ut att vara mycket för världen utifrån men när man väl gick in i den så insåg man hur enorm den var. Rum efter rum var fyllda med böcker kategoriserade på olika teman. Vi hann bara snabbt kika på deras utbud av inrednings- och trädgårdsböcker. Där ska man helt klart sätta av några timmar och vara lite förberedd på vilka typer av böcker man letar efter. Annars blir man väldigt långvarig där inne!

Något annat som händer i Portland på lördagar är Saturday market. Den ligger nere vid floden och är precis som de flesta marknader är; massa små marknadsstånd, mat och en mängd med människor.

Malin

5 kommentarer:

Anneli sa...

Oj vad träden blommade vackert det måste se ut som om det snöar när de tappar blommorna.
Ha det bra/kram

s.m.i.l.e sa...

Hej! Tack för din hälsning! Äggen kommer från Village. Minns inte riktigt om jag köpte dem förra året eller året dessförinnan. Jag har dem i grårandigt också, men de har inte kommit upp i nåt påskris ännu. Tyckte dessa passade så fint till den lilla vasen, som kommer från Tiger. Kram och glad påsk!

karola sa...

Vad skönt du fått ordning på rum och frukostar :)

Underbart fint med alla blommande träden...jag har varit i portland en gång på butiksinvigning av skandinavian design (furnitures) eller kanske hette den Dania design ( det är samma kedja med olika nomn och jag jobbade i La för dom och där hette det Plummers furnitures...)
anyway...hann inte se mycket at stan direkt...men vad fint det var! -tala om ifall du kollat in i butiken!

Lallis - liv och leverne sa...

Vad kul och härligt att läsa:) Tack.
Ha en fin vecka. Kram Lallis

jagochmitthem sa...

Jättekul att se bilder. De rosablommande träden är helt underbara.

Kram Annette