torsdag 26 februari 2009

Årets bokrea

Som de allra flesta säkert redan vet så drog årets bokrea igång i tisdags. Det ryktas om att det kanske var sista gången som handlarna har ett gemensamt startdatum. För de som är riktiga bokälskare är detta en höjdpunkt och många brukar köa utanför butiken när dörrarna öppnas för att hitta de riktiga fynden.

Även om jag är en som gillar att läsa böcker så är det inte alltför ofta som det köps hem några. Det beror till viss del på platsbrist men den största anledningen är nog att jag är för snål. Pocket däremot beställer jag med jämna mellanrum. De är perfekta att ha på tåget till och från jobbet. I år kunde jag inte motstå att förboka böcker hos näthandlarna. Igår kom paketet som innehöll lite smått och gott. När jag sen skulle handla mat så stod reaböckerna lägligt placerat och två böcker som jag sneglat på länge följde med mig hem.



På semestern senast läste jag boken Flyga drake efter tips från mina kollegor. Den var helt fantastisk och när jag fick höra att författarens andra bok var minst lika bra, om inte bättre, så var jag bara tvungen att läsa den jag med. Första kapitlet är nu påbörjat och vi får väl se hur väl den står sig.




En annan bok som blivit omtalad är Nu vill jag sjunga dig milda sånger. Författaren är svensk men numera bosatt i Nya Zeeland sedan ett par år tillbaka. Hennes andra bok kom för inte alltför länge sedan men jag tänkte börja med den första.




Jag har vid flera tillfällen funderat på att skaffa mig en hobby. Konstigt kan tänkas eftersom jag ofta klagar över tidsbrist. Men i perioder har jag behov av att göra något som gärna får vara kreativt och som fungerar bra framför tv:n tillsammans med maken. Att göra egna smycken verkar otroligt kul och framförallt blir jag inspirerad av andra som bloggar om sin tillverkning.




En bok med recept på julgodis klickade jag också hem på nätet. Lite sent kan tyckas men boken jag hade beställt innan jul kom aldrig. Vi hade nämligen besök av två tjejer som sålde jultidningar i oktober/november. Jag la bland annat en beställning på en julgodisbok, men det var ingen som dök upp där i december. Nu har jag iallafall en som får samla damm lagom till i december när det är dags för julstök igen.




Något som jag verkligen inte är bra på är tomt och uteplatser. Nu är vi väldigt begränsade med vad vi får göra där vi bor men uteplatsen får gärna fixas till. Jag hoppas nu att denna bok ska ge mig tips på hur jag kan få uteplatsen att kännas mer tilltalande än den gör idag. Jag hoppas att en av de första sakerna blir att få till utebelysning. Det saknades verkligen på kvällarna förra sommaren.

Nu börjar det bli dags att packa ihop och bädda ner sig i sängen. Imorgon är det veckans sista jobbdag. Sen är det helg och lite ledig tid. Skönt!

Kram Malin

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipsen! Stilrent utomhus verkar väldigt lovande! :-)

Anonym sa...

Åh vad det är härligt med böcker!!!! Skall börja att läsa Flyga drake i helgen tänkte jag. Så mysigt att ha en bra bok på g. Hoppas att du får en mysig helg. Kram Kikan

Anneli sa...

Boken stilrent utomhus har jag sedan tidigar och tittat i den då och då. I år har jag bara köpt två böcker på rean båda är inredningsböcker. Jag är sugen på några andra böcker om bakning och recept men tänkte vänta till dom rear rea böckerna innan jag slår till.

Anonym sa...

Den första och Nu vill jag sjunga dig milda sånger är två super bra böcker.
Måste rekommendera denna bok:
På Chesil beach av Ian McEwan och

Jag är fast i denna bok redan efter första sidan. En väldigt gripande bok som frambringar mycket känslor. Glädje, ilska, dödsångest och sorg. Jag läser med tårarna i ögonvrån...
Ray Kluun skrev En sorts kärlek som är bokens titel.