söndag 18 januari 2009

Dagens besvikelse

Medans maken stoppade in huvudet på kontoret idag tog jag tillfället i akt att kika runt i affärer inne i stan. Trots att jag jobbar i närheten av de centrala delarna av Stockholm, och trots att vi inte bor alltför långt ut, är det sällan som jag åker in och tar del av utbudet som finns. Så idag när maken ändå skulle in till kontoret följde jag med. Både kläd- och inredningsbutiker besöktes och idéer för framtiden följde med mig hem. Inne på Åhlens fick jag syn på ett tyg som jag tyckte skulle passa alldeles utmärkt hemma i vårt köksfönster. Så efter lite funderande fick en bit följa med mig hem. Nöjd och belåten satte jag mig framför symaskinen och sydde den övre delen och hängde upp gardinen vid fönstret för att måtta längden på kappan.

Gissa om jag blev besviken när jag insåg att tyget inte var tillräckligt brett. Jag hade inte ens tänkt tanken att vårt fönster skulle vara bredare än 150 cm. Men tji fick jag... Tumstocken visade 180 cm när jag kontrollmätte. Så nu sitter jag med ett alldeles för smalt tygstycke hemma som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Kuddfodral kanske?

(Bild från ahlens.se)

Så nu blir det till att börja leta nytt gardintyg igen. Eftersom de allra flesta tygerna är 150 cm breda kan jag utesluta mönstrade tyger om jag vill ha kappa. Visserligen går det att skarva tyget men jag vet inte riktigt hur snyggt det skulle se ut. Nu sitter istället den gamla kappan på plats igen tills ett bättre alternativ dyker upp. Tips på tyg är väldigt välkommet!

Malin


4 kommentarer:

millandante sa...

Så tråkigt när man fixar och syr och så blir det så... men tyget är snyggt så det blir ju fint även som tex kuddar...
Kram

Anonym sa...

Tyget var väldigt fint iallafall! Kul att du hälsade på på min blogg!

Ha en fortsatt skön måndag =)

Anonym sa...

Vilket fint tyg! Kuddar skulle vara snyggt!

Anonym sa...

Vilket fint tyg!! Tycker absolut att du kan sy kuddfodral av det, eller varför inte göra en tavla av det.

Gällande strykbrädan och tyg till den så har du rätt i att det får vara ett värmetåligt tyg, man kan ju höra sig för i tygaffären. Fick ett tips av en kompis oxå, kolla in länken:

http://www.tiogruppen.com/ProductDetails.aspx?l=1&m=2&p=0&Shop=0&c=6&pid=31

Dock lite dyrt kanske...själv tänkte jag satsa på någon läcker stuvbit :)

Trevlig kväll!

Kram Kikan (Ps. Finfin blogg du har!!)