fredag 30 januari 2009

Homestyling

Är det någon som minns programmet Homestyling som gick på TV för några år sedan? Jag skulle nog vilja påstå att det var ett av de första programmen som sändes som fick mig att bli seriöst intresserad av heminredning. Programmet gick ut på att inredarna blev kontaktade av en mäklare som hade fått i uppdrag att sälja en bostad. Bostaden var i behov av att fixas till och inredarna fick en begränsad pott med pengar att styla lägenheten för. I slutet av programmet fick man se slutresultatet, delar av visningen, hur människor hade uppfattat vad de såg och till sist även ta del av lägenhetens försäljningspris i förhållande till utgångspris. Nu sänds detta program i repris på Kanal 9 och jag får lite nostalgitrippar. Det är verkligen kul att se hur de gjorde då och flera av de inredningsdetaljer som fanns med då har jag sett hos er bloggare under senare tid.


(Bild lånad från Kanal 9)

Ett annat program som vi brukar titta på är Sköna gröna hem som också visas på Kanal 9. Det handlar om människor i olika delar av världen som har gemensamt att de har skapat ett grönt hem och samtidigt lyckats skapa ett vackert hem. Miljötänket är ofta genomgående i hela huset och man blir guidad runt och får höra hur de har gjort för att sänka energikostnader, hur de har återvänt gammalt material osv. Jag hade ingen aning om alla möjligheter som fanns för att bidra till en hållbar utveckling!

När jag ändå håller på tänkte jag tipsa om ett annat program som vi också har tittat på tidigare och som nu har säsongspremiär 4 februari. Programmet heter Grand Designs och handlar olika byggnadsprojekt som är något utöver det vanliga. Under programmets gång får man ta del av hur bygget fortlöper från början till slut. Tidigare har det varit annorlunda och fantastiska husbyggen och jag misstänker att det fortsätter så även denna säsong. Onsdagar kl 21.00 även det på Kanal 9.

Så om ni har tid över, och dessutom har Kanal 9 i utbudet, så kan jag absolut rekommendera en titt.

Nu ska jag återgå till möbeltvätten här hemma. Lite fejande står på helgens "att göra"-lista.

Ha en trevlig helg!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Homestyling har jag totalt missat att det går, det måste jag spana in. Annars så är 9ans design program jättebra, speciellt det om gröna hem.

Anonym sa...

jag önskar jag hade kanal 9 nu, men å andra sidan hur skulle man hinna med en kanal till så det är kanske bara tur :)
Ha en trevlig lördag
Kram Tess

Anneli sa...

Jag brukar också se dessa program det finns även ett program på Kunskapskanalen som handlar om Arkitektur som också går att se. Inte så mycket inredning men roligt att få lära sig mer om vilka fantastiska byggnader som finns. Jag tror det är onsdagar eller torsdagar det programet sänds.
Kram

Anonym sa...

Okej, nej jag förstår ändå att du inte vill det. Och det såg verkligen fint ut (säger jag igen)Hihi, jag tycker nästan det är synd att jag inte var bjuden, det måste ha varit otroligt att få se ett sånt fint bröllop. ;)
Tack för att du kommenterade om min design ;D
Kram!