torsdag 8 januari 2009

Kärlek vid första ögonkastet!

Det är inte min make som detta inlägg kommer handla om även om man kanske skulle kunna tro det efter att ha läst rubriken. Istället handlar det om en av många designklassiker som vi föll pladask för under vårt besök på Illums Bolighus i Köpenhamn för något år sedan. Maken pratar sedan dess konstant om drömfåtöljen som någon gång skall stå i vårt vardagsrum. Fåtöljen heter Corona och är formgiven av Paul M. Volther.

Det troliga är att det kommer fortsätta vara en dröm för det kostar en ganska ordentlig slant för den som vill köpa fåtöljen i originalutförande. Den finns att få i olika färg och tyg, och vill man går det att beställa en matchande fotpall till. Priset i affär ligger på ca 40 000 kr.





Självklart går det även att finna denna i en budget variant för den som vill. Om man nu kan kalla det budget, allt är ju relativt. Men jämfört med originalet så är denna betydligt billigare. Dessutom tycker inte jag att det är någon större skillnad mellan dem utseendemässigt. Vad tycker ni?

(Fåtölj från www.soffor-medmera.se 6299 kr)



Får jag välja skulle jag definitivt välja en stol i svart.

Kram Malin

3 kommentarer:

Anonym sa...

vilken snygg stol, ser INGEN skillnad alls på kopian (sedan kan den möjligens vara i en annan -sämre?- kvalitet), men de ser verkligen identiska ut!

Anonym sa...

Fantastisk design! Följer kroppen som en extra ryggrad!
Svar: jo wallstickers kan ibland ha extrema design... det som är det bästa, att man kan dra av dem när man tröttnat! ;)
Ha en underbar helg!

s.m.i.l.e sa...

Hej! Vad kul att du hittat in till mig!

Snygg stol, hade också valt en svart. Original eller kopia, det är svårt. Sanslöst mycket pengar för originalet. Men drömma kostar inget, så det man unna sig! Mycket och ofta! :-)

Ha en trevlig fredag, nu ska jag surfa runt lite hos dig!